Najczęściej zadawane pytania - FAQ

By możliwie najbardziej ułatwić Ci korzystanie ze strony i rozwiać wszelkie Twoje wątpliwości związane z usługą zdalnej konsultacji medycznej, stworzyliśmy podstronę FAQ. Zebraliśmy w tym miejscu najczęściej pojawiające się wśród pacjentów pytania oraz udzieliliśmy rzeczowych odpowiedzi na nie. W przystępny sposób wyjaśniamy tutaj między innymi kwestie, które związane są z e-konsultacjami lekarskimi, e-receptą oraz e-zwolnieniem, a także odpowiadamy na pytania powiązane.

Kiedy e-recepta nie może zostać wystawiona?

E-recepta online może, jednak nie musi być wystawiona po konsultacji medycznej online. Jeśli lekarz nie stwierdzi wyraźnych wskazań do przepisania Pacjentowi danego leku lub pojawią się wątpliwości natury medycznej odnośnie bezpieczeństwa stosowania tego leku u Pacjenta, recepta może nie zostać wystawiona. Jeżeli lekarz stwierdzi przeciwskazania do zażywania leku przez Pacjenta, formularz zostanie przez niego wypełniony nieprawidłowo lub zaistnieje podejrzenie nierzetelnego uzupełnienia formularza, lekarz może odmówić wystawienia e-recepty. W wyjątkowych przypadkach lekarz ma prawo poprosić Pacjenta o dosłanie dokumentacji medycznej, uwiarygadniającej prośbę o e-receptę – w przypadku jej niedosłania recepta może nie zostać wystawiona. To również od lekarza zależy ponadto ilość opakowań leku, jaką obejmować będzie wystawiona e-recepta online. Nie można uzyskać e-recepty online na:
  • leki o działaniu narkotycznym i odurzającym,
  • leki psychoaktywne i benzodiazepinę,
  • dożylną marihuanę,
  • wyroby medyczne.
W przypadku niewystawienia e-recepty, Pacjent musi mieć świadomość, że środki nie zostaną mu zwrócone (dokonywana przez Pacjenta płatność dotyczy konsultacji online, której efektem może być e-recepta online – nie dotyczy ona w żadnym wypadku „zamówienia e-recepty online”).

Czy muszę zakładać konto w serwisie?

Nie musisz zakładać konta w serwisie, by móc skorzystać z konsultacji online. Wystarczy uzupełnienie formularza medycznego oraz dokonanie opłaty za e-konsultację lekarską.

Czy muszę dostarczyć dokumentację medyczną?

Zazwyczaj nie ma potrzeby dostarczenia dokumentacji medycznej – nie jest to wymagane, gdyż w większości przypadków już rzetelnie uzupełniony formularz medyczny daje lekarzowi obraz stanu zdrowia i historii medycznej Pacjenta, a także informuje o ewentualnych wskazaniach i przeciwskazaniach do zażycia danego leku. Lekarz może jednak poprosić w szczególnych przypadkach Pacjenta o dosłanie dokumentacji medycznej, by potwierdzić jego stan zdrowia – jeśli posiadasz takie dokumenty, warto mieć je przy sobie.

Co jest potrzebne lekarzowi do wystawienia e-recepty?

Aby lekarz mógł wystawić e-receptę online, potrzebne będą dane osobowe Pacjenta, w tym jego imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, a także numer telefonu i adres e-mail, na które ma zostać przesłana e-recepta. Niezbędne jest również uzupełnienie przez Pacjenta specjalnie przygotowanego formularza medycznego, na podstawie którego lekarz pozna historię zdrowotną Pacjenta i będzie w stanie ocenić wskazania i przeciwskazania do wystawienia e-recepty online na dany lek.

Jak szybko spodziewać się kodu SMS?

W większości (ok. 95%) przypadków kod SMS przychodzi do Pacjenta zaledwie w czasie 5-15 minut od przesłania uzupełnionego formularza medycznego. W nielicznych przypadkach czas ten może nieco się wydłużyć, co może być związane z większą ilością formularzy, które oczekują na analizę lekarza.

Jak zrealizować e-receptę?

E-recepta jest dokumentem, który można zrealizować w każdej aptece. W tym celu należy podać farmaceucie 4-cyfrowy kod, który Pacjent otrzyma w wiadomości SMS, a także swój numer PESEL. Pacjent może również farmaceucie wyświetlić na urządzeniu mobilnym wydruk informacyjny PDF e-recepty, który wysyłany jest na adres mailowy Pacjenta, a ponadto dostępny będzie w IKP (jeśli Pacjent go posiada). Na takim wydruku znajduje się kod kreskowy, którego sczytanie przez farmaceutę będzie wystarczające, by lek wykupić, ponadto musisz wiedzieć, że wydruk informacyjny również zawiera wyżej wspomniany kod czterocyfrowy. Warto zaznaczyć, że w przypadku e-recepty możliwa jest realizacja różnych leków znajdujących się na jednej recepcie w różnych aptekach (jednak następne opakowania konkretnego leku należy wykupić w aptece, w której wykupi się pierwsze z nich).

Na ile opakowań mogę otrzymać e-receptę?

O ilości opakowań leku, które znajdą się na e-recepcie online decyduje lekarz, w oparciu o wynik indywidualnie przeprowadzonej z Pacjentem konsultacji medycznej. Wypisać można jednorazowo e-receptę na nie więcej niż 4 opakowania leku, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by Pacjent ponownie skorzystał z e-konsultacji, gdy stosowany lek mu się skończy i będzie potrzebna jego kontynuacja (np. w przypadku tabletek antykoncepcyjnych).

Jak sprawdzić, co jest na e-recepcie?

Leki, które zostały przepisane Pacjentowi, a także ich sposób dawkowania widoczne będą na wydruku informacyjnym PDF e-recepty, który zostanie przesłany do Pacjenta na podany adres mailowy. Taki wydruk informacyjny będzie ponadto dostępny do wglądu również w IKP, o ile Pacjent go posiada.

Ile jest ważna jest e-recepta?

Czas ważności e-recepty zależny jest od rodzaju przepisanych przez lekarza leków. W większości przypadków e-recepta ważna jest 30 dni od daty wystawienia, jednak w przypadku antybiotyków czas na wykupienie e-recepty wynosi jedynie 7 dni od daty jej wystawienia. Ważność recepty na leki immunologiczne wynosi 120 dni.

Jak wykupić leki z e-recepty?

By wykupić leki z e-recepty, wystarczy udać się do wybranej apteki wraz z przesłanym SMS-em kodem czterocyfrowym lub wydrukiem informacyjnym e-recepty zawierającym kod kreskowy (i kod czterocyfrowy również). Recepty elektroniczne są obsługiwane od 2020 przez wszystkie apteki w kraju, więc nie powinno być najmniejszego problemu z wykupieniem przepisanych leków, ponadto w imieniu Pacjenta e-receptę może wykupić również inna uprawniona osoba, która posiada dostęp do kodu SMS (i zna numer PESEL Pacjenta) lub kod kreskowy.

Jak zrealizować e-receptę?

E-recepta jest dokumentem, który można zrealizować w każdej aptece. W tym celu należy podać farmaceucie 4-cyfrowy kod, który Pacjent otrzyma w wiadomości SMS, a także swój numer PESEL. Pacjent może również farmaceucie wyświetlić na urządzeniu mobilnym wydruk informacyjny PDF e-recepty, który wysyłany jest na adres mailowy Pacjenta, a ponadto dostępny będzie w IKP (jeśli Pacjent go posiada). Na takim wydruku znajduje się kod kreskowy, którego sczytanie przez farmaceutę będzie wystarczające, by lek wykupić, ponadto musisz wiedzieć, że wydruk informacyjny również zawiera wyżej wspomniany kod czterocyfrowy. Warto zaznaczyć, że w przypadku e-recepty możliwa jest realizacja różnych leków znajdujących się na jednej recepcie w różnych aptekach (jednak następne opakowania konkretnego leku należy wykupić w aptece, w której wykupi się pierwsze z nich).